Categories:

Att ta körkortet var en sak. En stor utmaning i min höga ålder. Att sedan äga och köra bil är en annan sak. Innan man har ägt en bil så fattar man inte hur mycket det är man måste lära sig om den där stora tontunga saken på fyra hjul. Det är inte bara att vrida om startnyckeln och köra.

Till exempel lärde jag mig den hårda vägen att det finns strålkastarspolare på en bil när jag lyckades skrapa av locket. Det hade jag ingen aning om! Det har också lärt mig att det är väldigt dyrt att skrapa bilen. Den här gången har jag också lärt mig att jag inte behöver acceptera en dyr vagnskadegarantireparation utan att ifrågasätta.

Herregud vilken cirkus för att få bilen fixad. Först en verkstad som inte får leveranser från KIA och inte hör av sig utan jag måste jaga dem. Nästa verkstad har tid om tre veckor, och per automatik så blir det vagnskadegaranti. När jag ifrågasätter, så får jag ett privatnummer som kan ordna det åt mig ”billigare”. Kan inte verkstaden fixa det billigare? Efter att ha pratat med försäkringsbolaget och även där ifrågasatt varför det måste vara en så dyr reparation och de säger att det kommer jag överens om med verkstaden så undrar jag. Allt känns så oseriöst på något sätt, fast jag vänder mig till auktoriserade verkstäder.

Hade det inte varit för att luckan slets loss så hade jag polerat de små reporna själv och de hade knappt synts om de inte försvunnit helt och hållet. De sitter på stötfångaren som är i plast, alltså ingen risk för rost eller skada på bilen i övrigt. Varför ska jag då betala över 6000 kr för omlackning av hela fronten, bara för att få locket fixat??

Nu struntar jag i verkstäder och hör mig för på Smartrepair istället. Ska dit i morgon bitti så får de titta på det. De har fem års garanti på lackjobb.

Sedan kanske det är dyrt att fixa locket,  så att det ändå kommer upp i rätt höga summor, då kan det ju löna sig att lägga på lite extra och få hela fronten genomgången. Och har själva spolarmunstycket mot förmodan tagit skada och behöver bytas ut är det bäst att vända sig till en auktoriserad verkstad och ta självrisken med tanke på garantier och så.

Men jag vill kolla upp alternativen först innan jag bara accepterar onödigt dyra reparationer.

Jag är en ny oerfaren förare. Med 100% säkerhet så kommer jag att skrapa bilen igen. Jag kan inte betala 6250 kr varje gång för lite plastrepor! Det är inte rimligt.

bilen

När bilen var alldeles ny och ”oförstörd”. 🙂

Bli den första att kommentera! :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Arkiv
Kategorier